onsdag 29 september 2010

Miljöträning med Victor och tankar om nyhetsbilden

Denne hund av rasen STB är otroligt social.. Så otrolig väl socialt fungerande!
Det har aldrig varit så enkelt och kul som med just Victor..
Han ser positivt på allt, han viftar med svansen till alla, han vill fram till allt och alla.. jaja, jag vet att han bara är en valp..
I går utanför stadens största mataffär: lilla plutten ser inga skummisar, inga faror, inga tråkigheter, inga hindringar mot att glädjas åt allt i livet!
Han charmerar mig i sänk...vilken hund!! En moderna sällskapshund, som det står i rasstandarden.
Jag vet att han inte är nån vakthund, jämfört med mina andra här hemma, men han har också en historia. En historia som inte får mörklägga dens framtid.

Nyheterna nu i dagarna tar åter igen upp otäcka händelser om hur ägare inte har hanterat situationer, och våra kära fyrfotingar får lida, våra underbara varelser, våra kära kompisar; hunderna.
Men tack Sverige, tack alla ansvariga, för att ni tror på oss hundägare, att vi tar vårt ansvar på alvar, att vi skoleras i hur sköta vårt jobb. Utbildning är alfa omega. UTBILDNING. Men jag är osäker på hur vi skall kunne nå fram till alla.
Jag kan inte annat än lita på våra klubbar, moderorganisationen och myndigheterna. Jag vet att ni hittar en lösning på detta, att alla måste genomgå en utbildning. Körkort rätt o slätt.
Brukshundklubberna arrangerar almenlydnadskurser där man får ett "pass" med godkänning på att man har en tillräcklig almenlydnad på sin hund, och jag tror att nåt liknande är mycket mer värdt att satsa på än förbud mot raser, blandraser medräknat.. rent ekonomisk vill det också löna sig.
Jaja, detta var bara några tankar ifrån en uppfödare, som tycker att allt arbete med hund går lättare om man har en "enklare" ras, mycket roligare är det också.
En erkännelse med modifiaktioner ja, men det tar vi en annan gång..nu skall vi ut i det fina höstvädret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar